Blij en trots verwelkomen we Arnon Grunberg, die als gastschrijver de rol van Emy Koopman overneemt. Wat kunnen we van hem verwachten? In zijn essay ‘Blinde gehoorzaamheid’ stelt hij dat hij zichzelf niet als een religieus persoon beschouwt, maar hij schrijft ook: ‘[Ik neem] het Bijbelse verhaal van Abraham en Isaak serieus. Dat kan ik alleen doen door God serieus te nemen.’
Dat is ware devotie. En zo staat Grunberg ook tegenover literatuur, zo blijkt uit een passage uit zijn essaybundel Waarheidsliefde en biefstuk. ‘Om terug te keren naar de waarheid van een tekst, naar wat de auteur meent en hoe wij dat kunnen meten: een auteur kan een hartstochtelijk, ontroerend en omstreden pleidooi houden voor vegetarisme en tegelijkertijd drie keer per week lustig knabbelen aan een lamsboutje. Aan de waarde en overtuigingskracht van zijn pleidooi zou dat niets af moeten doen.’ Ofwel: de schrijver serieus nemen, betekent de tekst serieus nemen – ook al worden de opvattingen van de schrijver niet gedeeld of druisen deze in tegen het geschrevene. Iets ‘serieus nemen’ is een bewuste keuze om afstand te nemen en vanuit een zekere openheid de tekst te onderzoeken. Uit liefde of achting voor de literatuur zelf, wellicht.
Om in onze maatschappij over religie en literatuur te kunnen schrijven, is het nodig deze onderwerpen werkelijk serieus te nemen, ze op afstand te plaatsen, te onderzoeken en te beschouwen. Iemand die onderwerpen serieus kan nemen zonder daarin te geloven, verschuilt zich niet en is werkelijk nieuwsgierig – noem het waarheidsliefde. Met hoge verwachtingen kijken we dan ook uit naar de bijdragen van onze nieuwe gastschrijver.

Arnon Grunberg (1971) is schrijver, essayist en columnist, en ontving voor zijn oeuvre onder andere de Constantijn Huygens-prijs, de Gouden Ganzenveer, de P.C. Hooft-prijs en de Johannes Vermeer Prijs.

In Liter 116 (maart) verschijnt het verhaal ‘Zijn laatste Jood’. De voorpublicatie van een fragment leest u hier.
Een interview met Grunberg verscheen in Liter 108.

 

Arnon Grunberg | foto: Sander Voerman