Deze week ligt de nieuwe roman van Liesbeth Goedbloed, Zonder ons geen nieuwe dag, in de boekhandel. In 2018 debuteerde de auteur met Broeder Ezel. Haar tweede roman vertelt het verhaal van de 18-jarige Raaf. Hij dwaalt met een gewonde duif moederziel alleen door Rotterdam en belandt uiteindelijk in het donkere ruim van een schip. Daar wacht hij op de nieuwe dag.

Zoals in het debuut speelt het christelijk geloof in de nieuwe roman ook een rol. Nu niet over schuld en boetedoening, maar over verlatenheid en zingeving. Liesbeth Goedbloed (1981) groeide op in een streng reformatorisch gezin, verliet de Gereformeerde Gemeenten en werd lid van de Oud-Katholieke Kerk.

In Liter 106 verscheen een voorpublicatie van Zonder ons geen nieuwe dag, het verhaal ‘Tot ze viel’.

[fragment] De deur van de grote, glazen hal zwaaide geluidloos open en viel achter me dicht. De stank van de vuilnis, oude hond en pis, in de hoek het smalle licht van de lift. Ik stapte in en keek naar het schermpje – bij elke verdieping verschoof een getal en tegenover mij schoof het gekraste, blauwe metaal van deuren en drempels in één lange, onafgebroken beweging voorbij. Op de bovenste verdieping liep ik de galerij op. Links van mij de bomen, zwart en kaal, als een afgestorven koraalrif tussen de huizen en rechts de deuren.

Liesbeth Goedbloed, Zonder ons geen nieuwe dag (roman), Mozaïek 2022, 224 blz., € 22,99