Een extra dikke en bijzonder vormgegeven Liter verschijnt deze maand, het honderdste en voorlopig laatste nummer van het literaire tijdschrift. Alles wat de redactie op dit ogenblik nog kwijt wilde staat erin, samengevat onder het mystiek gedachte thema Stilte. Een stilte die nu ook werkelijk even valt; redactie en bestuur maken pas op de plaats om zich te hergroeperen en te onderzoeken wat er in 2021 kan verschijnen.
Voor de lezer in Liter 100 ondertussen een forse verzameling bijdragen van auteurs die meer dan twintig jaar lang direct of indirect het gezicht van het tijdschrift bepaalden. Bijdragen bijvoorbeeld van de oprichters Hans Werkman en Dirk Zwart, maar ook van Len Borgdorff, Willem Jan Otten, Désanne van Brederode, Stefan van Dierendonck, Benno Barnard, Abdelkader Benali, Jane Leusink, Koos Geerds, Henk Knol, Hilbrand Rozema en vele anderen.
Uit het internationale netwerk van de redactie komt een lang gedicht van Les Murray en een tweetal aangrijpende verhalen: van Shusaku Endo een vertelling waarin de voor hem bekende thema’s vervolging en vergeving behandeld worden en van William Maxwell een verhaal over tijd van leven. Eveneens typisch Liter is de kalme vormgeving van Steven van der Gaauw, vanaf nummer 1 al verantwoordelijk voor ontwerp en opmaak. Hij tekent dit keer niet alleen voor het bijzondere omslag met open rug, maar neemt ook het portfolio met beeldend werk voor zijn rekening.
Ook recensierubriek ‘Maatwerk’ staat in het teken van het thema. Aan bod komt de stilte in het werk van Nescio, De stilte van het licht van Joost Zwagerman en vergelijkbaar werk van Thomas Verbogt, Kees van Domselaar en Marilynne Robinson. En als buiging naar het verleden een bespreking van het allereerste nummer van Liter.
Al met al een overvloed aan bewijs dat er, ook in zwaar weer, genoeg te ontdekken blijft over de band tussen literatuur en religie. Dat is en dat blijft, samen met een grote liefde voor het woord, het programma van Liter, ook in de toekomst. Er zijn plannen.