Liter presenteert wekelijks een review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer The Shape of Water (2017) - Guillermo del Toro.

door Peter Sierksma, 23 februari 2018

Vroeger hield ik niet van spookhuizen en later niet van horrorfilms. Ik schrok van al die plotseling opduikende griezels of enge monsters die zomaar uit de lucht kwamen vallen of vanuit het niets opdoken uit het water.

Ik had dan ook weinig zin om naar The Shape of Water te gaan. Ondanks het feit dat Sally Hawkins als Elisa me in de verte deed denken aan mijn lievelingszangeres PJ Harvey (‘Meet Ze Monsta’!), huiverde ik al bij de gedachte een ergens ver weg opgevist oergedrocht te moeten aanschouwen. Maar een film die maar liefst met dertien Oscars genomineerd is – dat kan ook weer niet helemaal niks wezen; dus ging ik en… werd betoverd.

Monstersprookje

Om iets van de sfeer en setting van de film te begrijpen is het handig te weten dat de Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro met zijn monstersprookje teruggrijpt op de in de jaren vijftig bij het Amerikaanse publiek zeer populaire (in 3-D vertoonde) horrorfilm The Creature From The Black Lagoon van Jack Arnold. Waar het oude monster zich echter ontpopt als kwaaie moordenaar en verkrachter, wordt hij bij Del Toro niet alleen getemd maar ook aaibaar en menselijk, ja bijna goddelijk gemaakt.

Spiegel

En daar zit’ m net ook de kracht. Behalve met allerlei vormen en kleuren van water, zout en zoet, speelt Del Toro twee uur lang met de betekenis van sprookjes (Belle en het beest) en bijbelverhalen (Simson) en houdt hij  het huidige Amerika een geweldige spiegel voor. En dat tegen het decor van de vroege jaren zestig, de tijd van de Koude Oorlog (altijd weer die Russen!), van Cadillac en Chevrolet en het blanke modelgezin dat huist in perfect Suburbia. De tijd ook dat single, homo en zwarte niet gezien worden en nergens aan de bak komen, tenzij als schoonmaker, want ja, ‘No names, no ranks, they make just clean…’

En dan, juist dan, zie je schaduwen tot bloei komen.