Liter presenteert wekelijks een review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer Call Me By Your Name (2017) - Luca Guadagnini.

door Peter Sierksma, 16 februari 2018

De Italiaanse regisseur Luca Guadagnini valt al enige tijd op door de tedere en gevoelige manier waarop hij omgaat met de complexiteit van hartstocht en liefde. In zekere zin doet zijn - Oscargenomineerde - film Call Me By Your Name in dit verband denken aan (het eveneens voor een Oscar genomineerde) On Body and Soul van de Hongaarse filmmaakster Ildiko Enyedi.

Ongrijpbaar

Draait het in het geval van On body and Soul om een even ongemakkelijke als ongrijpbare, Freudiaanse geduide, liefde tussen twee door het leven beschadigde mensen (lees: slachthuisdirecteur Endre en de veel jongere door haar autistiform gedrag opvallende Maria die moet toezien op de hygiëne),  in Call Me By Your Name gaat het om de ontluiking van de eerste hartstochtelijke verlangens van de jonge Elio (Timotee Chamalet) voor een oudere student (Armie Hammer) die, heel toevallig, als assistent van zijn hooggeleerde archeoloog en vader, begin jaren tachtig bij hem thuis in het noorden van Italië logeert.

Muziek

Beide films ontroeren vooral omdat woorden ontoereikend blijken de lang onder de huid kruipende gevoelens kenbaar te maken. En dan nemen beeld en muziek het over. Dat eerste mag je van een goede film wel verwachten. Maar dat laatste is overrompelend verrassend. Waar Enyedi haar toevlucht nam tot een ongekend breekbaar liedje van Laura Marling (What He Wrote), ging Guadagnini een stap verder toen hij de eigenzinnige en niet in een hokje te stoppen Amerikaanse zanger Sufjan Stevens vroeg om speciaal voor de film een paar songs te schrijven. Dat deed hij en hoe!

Mystery of Love en Visions of Gideon geven de film een ijle, engelachtige glans, die iets oproept van de tijden dat romantische dichters als Shelley en Keats de ziel van Europa mythisch wisten te vertolken. Het is dan ook terecht dat ook Sufjan Stevens dit jaar kans maakt op een Oscar.