Liter presenteert wekelijks een eigenzinnige review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer BlacKkKlansman (2018) van Spike Lee.

door Peter Sierksma, 22 september 2018

Het is dat de film bij vlagen zo grappig is: John David Washington die met zijn prachtige Sly van de Family Stone-kop de altijd ogenschijnlijk wat secundair reagerende Adam Driver als alterego influistert hoe hij ‘Are’ moet zeggen om niet door de mand te vallen in het contact met de leider van de Ku Kux Klan (‘nee, fout, De Organisatie!’) David Duke.

En het is omdat Spike Lee zo behendig is. Daarom dus. Daarom gaf producent Jordan Peele (als maker bekend van Get Out) het stokje graag aan Lee door toen hij in 2014 de filmrechten verwierf van de mémoires van Ron Stallworth die als zwarte politieman eind jaren zeventig under cover wist te infiltreren binnen de ‘organisatie’.

Lee ging aan de slag en doorspekte zijn film met oude en nieuwe historische beelden. Tussen de bedrijven van Stallworth’ missie door toont hij scènes uit The Birth of a Nation van D.W. Griffith – vernieuwend vanwege vorm en montage in de filmgeschiedenis, maar niet minder racistisch – en nieuwsbeelden van vorig jaar augustus toen Duke opeens in levende lijve in Charlottesville (Virginia) aanwezig was bij de demonstraties tegen het besluit van de gemeenteraad om het standbeeld van  generaal Lee weg te halen. Lee voerde tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog de Zuidelijke troepen aan die vochten tegen de afschaffing van de slavernij en is nog altijd een symbolische held voor veel blanke racisten. Tijdens die demonstraties viel een dode, toen een racist inreed op een kritische menigte, door Trump voor het gemak linkse terroristen genoemd.

Lee vs. Lee dus.

Het is omdat je in navolging van Spike hoopt dat kunst de wereld kan veranderen. Anders zou de moed je - Trump en het door hem uit het riool geroepen neonazisme en antisemitisme indachtig; de angel van de film zit ‘m precies in het feit dat de stand-in voor Stallworth (Driver) die het echte contact met de clan zoekt niet als zwarte maar als ‘gore jood’ ontmaskerd wordt - pas echt in de schoenen zakken: ‘Coz’ this is ‘fo-real shit.’