Liter presenteert wekelijks een eigenzinnige review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer The Place van Paolo Genovese.

door Peter Sierksma, 21 juli 2018

Het is een komen en gaan in het café op de hoek van de straat. Van een vrij anonieme plek waar iedere stad er wel een paar van heeft en de mensen ’s ochtends hun koffie en ’s avonds hun biertje komen drinken is The Place opeens een Place To Be geworden. En dat alles dankzij die ene wat mysterieuze, zwijgzame man met zijn boek en laptop in de hoek.

The Place, Paolo Genovese

Een intrigerend web

Is hij zomaar een psycholoog die op de hoek van de straat consult houdt? Een wonderdoener, een waarzegger of niet meer dan – God of duivel - een oplichter, een makelaar in louche zaken?  Ja, waar verdient hij zijn geld eigenlijk mee? En waarom komen de mensen naar hem toe? Wat willen ze van hem? Wat hij van hen?

Net als in zijn vorige film, Perfetti sconosciuti (ofwel ‘Volmaakte onbekenden’, over zeven vrienden die tijdens een etentje hun mobieltjes en daarmee de mogelijke geheimen die daarin verborgen liggen open op tafel leggen met alle gevolgen van dien), is het de Italiaanse regisseur Paolo Genovese gelukt om met minimale middelen een intrigerend web van verhalen te weven, die allemaal op de een of andere manier met elkaar te maken hebben. Met minimale middelen, want de camera verlaat nooit de plek waar de man zijn spreekuur houdt en richt zich vooral op de lichaamstaal van de betrokkenen.

Spannend

Je ziet de mensen gaan en komen: een getroebleerde politieman, een oude dame, een garagehouder, een religieuze, een vader met een doodziek zoontje, een mooie vrouw die ongelukkig is en een mooie die zichzelf erg lelijk vindt, een losgeslagen junkie en een blinde man. En allemaal komen ze met hun vragen en worstelingen bij de geheimzinnige man op de koffie in de hoop dat hij hun problemen op kan lossen. Antwoorden geeft hij niet, alleen opdrachten. Immorele vooral, in de geest van moord, diefstal en verkrachting. Ja, en dan wordt het spannend. Komt het erop aan welke morele prijs mensen werkelijk bereid zijn te betalen voor de vervulling van hun diepste verlangens naar genezing of geluk.