Liter presenteert wekelijks een review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer Au revoir là-haut (2017) - Albert Dupontel.

door Peter Sierksma, 2 mei 2018

In 2013 won Pierre Lemaitre met Au revoir là-haut de belangrijkste literaire prijs in Frankrijk, de Prix Goncourt. Het boek, dat hier in 2014 vertaald werd als Tot ziens daarboven, begint in de loopgraven. Tijdens de laatste dagen van de Eerste Wereldoorlog aan het oostelijk front maken we kennis met de op z’n minst onhandige bankbediende Albert Maillard en zijn kameraad Édouard Péricoult die kunstenaar is en prachtig kan tekenen. De twee dromen dat er snel een einde zal komen aan alle verschrikkingen, maar worden toch nog het slachtoffer van het roekeloze gedrag van hun meerdere, luitenant Pradelle.

Terwijl Albert bijna levend begraven raakt, wordt Édouard door een granaat vol in hals en gezicht getroffen. Ze redden het, al geldt dat voor de laatste slechts in het verborgene, maar overleven alles enkel en alleen dankzij de opzet van een ingenieuze zwendelprakijk in oorlogsmonumenten onder de naam Het Dankbare Vaderland. Het aardige van Lemaitre is dat hij er voor zorgt dat je als lezer lange tijd niet zo goed weet of je nu met een serieus oorlogsverhaal te maken hebt of met een absurde grap.

Theater

In de verfilming van Albert Dupontel - in Frankrijk wel het ‘Franse broertje’ van Monty Python’s Terry Gilliam genoemd – is dat anders. Daar wint de komedie het meteen van het drama. Met de droge vertelstem van Albert (gespeeld door Dupontel zelf) op de achtergrond levert dat een schitterend en vooral bizar theater op. Met name de manier waarop de familie van Édouard samen met de foute Pradelle steeds weer opduikt is briljant en maakt de geschiedenis tot een klucht, die je van de ene verbazing in de andere doet vallen. En toch, als je dan al die graven en zandkuilen ziet en hoopt dat boontje om zijn loontje komt, bekruipt je een vreemd gevoel: is dit nou wel een grap? Of is de lach de enige manier om de menselijke ellende te lijf te gaan? Tot ziens daarboven. Want eerder zullen we het waarschijnlijk niet weten.