Liter presenteert wekelijks een review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer Hostiles (2017) - Scott Cooper.

 

door Peter Sierksma, 13 april 2018

 

Als er ergens een grote kloof bestaat tussen ideaal en werkelijkheid is het wel in de met moeite in twee eeuwen verenigde staten van Amerika. De idealen zijn groot. Als er een natie op papier het beste van de Nederlandse vrijheidsbeginselen met die van de Franse revolutie heeft weten te combineren, dan de USA wel. Vrijheid en gelijkheid onder Gods zegen, je zou er alsnog voor tekenen.

 

Toch is die heerlijke vrijheid van het individu te vaak ten koste gegaan van de broederschap en heeft God nogal eens wat stammen en groepen over het hoofd gezien toen hij eerste de Puriteinen en later de kolonisten Zijn zegen gaf. En dat zie je tot op de huidige dag toe.

 

 

Wapens

 

Vijftig jaar na de moord op Martin Luther King jr. is het met de gelijke kansen tussen de oorspronkelijke bewoners en de nieuwkomers en daarna de nieuwkomers en hun ingekochte slaven nog altijd niet zo fijn gesteld. En ook in het algemeen zie je hoe lastig het is ook maar iets van sociale wetgeving voor iedereen van de grond te krijgen. Uiteindelijk heeft de mentaliteit van de sterkste, gesterkt door het in de grondwet verankerde recht op eigenmachtig wapenbezit het toch gewonnen van het gelijkheidsbeginsel.

 

Ziel

 

Iets van de stoere en meedogenloze kant van de koloniale erfenis van het Amerikaanse beloofde land wordt mooi zichtbaar in de harde en rauwe western Hostiles van Scott Cooper. Hier geen plaats voor oude mythes en helden maar alle kaarten op de moeilijke missie van het leger van de jonge Unie om al haar inwoners te beschermen. En dus moeten oude racisten hun voormalige slaven in hetzelfde bataljon dulden en voormalige cowboys de voormannen van vijandige stammen (ook geen lieverdjes, zo blijkt) beschermen op weg van de woestijn van Nieuw Mexico op weg naar hun oude leefgebied enkele staten noordwaarts.

 

Met zijn film probeert Cooper niet alleen de Amerikaanse geschiedenis te nuanceren maar ook haar ziel te tonen: en die is, vrij naar D.H. Lawrence, behalve vrijheidslievend nog altijd hard, geïsoleerd en moorddadig.

  

Kijk de trailer:

 

 

Submit to FacebookSubmit to Twitter