Liter presenteert wekelijks een review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer The Post (2017) - Steven Spielberg.

 

door Peter Sierksma, 11 februari 2018

 

Woensdag 30 juni 1971 was een slechte dag voor Richard Nixon. Die dag besloot het Amerikaanse Hooggerechtshof (met zes stemmen voor en drie tegen) dat het eerder uitgesproken verbod op publicatie van een serie geheime stukken over de voortgang van de oorlog in Vietnam indruiste tegen de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting.

 

Een dag later maakten zowel The New York Times als The Washington Post opgelucht bekend dat zij door konden gaan met de berichtgeving over de eerder uitgelekte Pentagon Papers. Die documenten waren gevaarlijk voor Nixon, omdat ze lieten zien dat de militaire top allang wist dat de oorlog in Vietnam een verloren zaak was. Alleen prestige en beeldvorming stonden vrede (en nederlaag, soms gaan die twee hand in hand) in de weg.

 

 

Persvrijheid

 

Het besluit van het Hooggerechtshof leidde tot groot gezichtsverlies van de president en heeft uiteindelijk het einde van de oorlog in Vietnam bespoedigd. Op korte termijn betekende de uitspraak dat de persvrijheid het die zomer won van het (Republikeinse) beroep op het landsbelang ofwel de in het geding zijnde nationale (en internationale) veiligheid. Je zou het in die zin een burgeroorlog binnen een van de ernstigste uitwassen van de Koude Oorlog kunnen noemen. Een oorlog tussen journalisten en overheidsspionnen en agenten.

 

Spielberg

 

Het is deze strijd die Steven Spielberg doet herleven in zijn spannende film The Post. Daarbij is het een verlate lofzang en inleiding op All The President’s Men van Alan Pakula uit 1976. Want Spielberg kent zijn klassieken en eindigt niet voor niets waar Pakula begint: de door Nixon in het geheim geautoriseerde inbraak in het hoofdkwartier van de Democraten in het Watergate Hotel. De inbraak moest Nixon na het verlies van ‘71 behoeden voor een op handen zijnde verkiezingsnederlaag. De leugen werd Nixons Waterloo. Want opnieuw overwon het speurwerk van de vrije pers (en dat in samenwerking met de FBI!) het van het zo nu en dan in de geschiedenis opduikende monster van de staat.

 

Submit to FacebookSubmit to Twitter