Liter presenteert wekelijks een review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer The Square van Ruben Östlund.

door Peter Sierksma, 8 december 2017

Ongemakkelijk

Over Charles Dickens gaat het verhaal dat hij op kerstavond graag een paar welgestelde vrienden uitnodigde voor het diner en ter verhoging van de feestvreugde een acteur als zwerver om het huis liet scharrelen. Eenzelfde ongemakkelijke situatie vind je terug in The Square van Ruben Östlund, waar ook een ingehuurde acteur een etentje met belangrijke gasten grondig verstoort. Het is een adembenemend tafereel. Hoe dun het vernis van onze beschaving. En wat gebeurt er als je veilige besloten wereldje plotseling wordt bedreigd of op zijn kop gezet?

Schijnwereld

Krabben aan de schone schijn; Östlund is er een meester in. Zijn vorige film Turist (2014)  opent met een scène waarin een vader zich, nadat hij wordt overvallen door een lawine, zo snel mogelijk uit de voeten maakt, zonder zich te ontfermen over vrouw en kinderen. En in The Square wordt aan de hand van het leven van museumdirecteur Christian Nielsen, gespeeld door Claes Bang, het schijnwereldje van de moderne kunst op de hak genomen.  Behalve een hilarisch televisie-interview waarin een jonge journaliste (Elisabeth Moss) zijn jargon feilloos doorprikt, zie je ook een paar kunstwerken waarvan je denkt ‘wat doet dat daar?’

Kapoor

Neem het lichtgevende vierkant waar alles in de film om draait; dat lijkt toch verdacht veel op het rode lint dat Ai Weiwei op dit moment in Amsterdam gespannen heeft. Of het werk dat enkel bestaat uit wat fraai geordende hoopjes as onder de titel ‘I have nothing.’ Roept dat niet associaties op met de zand- en kleiprojecten van Anish Kapoor, die lange tijd volhield dat hij niets te vertellen had onder het motto ‘I have nothing to say’? Leuk! Toch? Totdat je je realiseert dat diezelfde Kapoor wel mooi jouw lievelingskunstenaar is en iedereen met zijn poten van hem af moet blijven! Vervelende kerel eigenlijk, die Östlund; of hoe verwarrend film kan zijn.